Storžieviškas, šiurkštus ir neišauklėtas „Yahoo!“

Jerry Yangas ir Davidas Filo – du gabūs vyrai, prieš beveik dvidešimtmetį sukūrę vieną geriausiai žinomų pasaulyje interneto vardų „Yahoo!“. Kurdami jį partneriai greičiausiai tik slapčia svajojo, kad šis jų darbas ateityje turės didelę įtaką visam interneto gyvenimui ir atneš turtus, kurie padės jiems patekti į žurnalo „Forbes“ sudaromą turtingiausių JAV žmonių sąrašą. 2011 m. rugsėjo mėnesio duomenimis, D. Filo yra 319-oje, o J. Yangas – 344-oje sąrašo vietoje.
 
Įkūrėjų duetas
 
J. Yangas 1968 m. gimė Taipėjuje (Taivanas) ir būdamas 10-ies persikėlė į Kalifornijoje esantį San Chosė miestą. Nors jo mama buvo anglų kalbos mokytoja, tik atvažiavęs į JAV jis mokėjo vienintelį anglišką žodį – „shoe“ (liet. – batas). Prabėgus 3 metams jis jau puikiai šnekėjo šia kalba. 
 
Baigęs vidurinę mokyklą Jerry įstojo į Stanfordo universitetą ir įgijo elektros inžinerijos bakalauro laipsnį, o vėliau – ir magistro. Būtent šiame universitete jis susitiko su būsimu savo partneriu D. Filo ir žengė pirmuosius kompanijos „Yahoo!“ kūrimo žingsnius. 
 
D. Filo gimė 1966 m. JAV, Viskonsino valstijoje. Baigęs vidurinę mokyklą Tulano universitete jis gavo kompiuterių inžinerijos bakalauro laipsnį, o Stanfordo universitete, kur jau mokėsi Jerry, įgijo tos pačios specialybės magistro laipsnį.
 
Pasiekę aukštumas šie du buvę studentai nepamiršo savo Alma Mater. Štai Jerry Stanfordo universitetui pažadėjo 75 mln. JAV dolerių, kad mokymosi įstaigos atstovai galėtų imtis atnaujinimo ir plėtros darbų. Savo pažadą Jerry ištesėjo 2007 m. Kiek mažesnę sumą, 30 mln. JAV dolerių, 2005 m. Davidas pervedė Tulano universitetui.
 
Gera pradžia – pusė darbo
 
Viskas prasidėjo 1994-ųjų vasarį , kai universiteto miestelyje gyvenantis Jerry sukūrė tinklalapį pavadinimu „Jerry‘s and David's Guide to the World Wide Web“ („Jerry ir Davido pasaulinio tinklo gidas“). Jame buvo pateikiamas interneto svetainių katalogas, suskirstytas pagal patogius paieškos kriterijus. Iš pradžių jame publikuoti tik patiems įkūrėjams įdomūs adresai, tačiau vėliau, sulaukus didelės paklausos, katalogas išplėstas. 
 
Tų pačių metų balandį šis projektas buvo pervadintas ir pakrikštytas daugeliui žinomu vardu „Yahoo!“.
 
Kompanijos įkūrėjai pavadinimu užkodavo net dvi reikšmes. Pirmiausia jie pasiskolino Jonathano Swifto sugalvoto žodžio reikšmę, kurią garsusis rašytojas pasitelkė pasakoje apie Guliverio keliones. Ten šis žodis reiškė storžieviškumą, šiurkštumą, neišsiauklėjimą, kitaip tariant, apibūdino vieną pasakoje figūruojančių rasių. Antra, interneto milžino pavadinimas dar gali būti šifruojamas taip: „Yet Another Hierarchical Officious Oracle.“ (Pažodinis vertimas: „Dar vienas hierarchinis įkyrus orakulas.“) Nors patys įkūrėjai teigia labai mėgstantys J.Swifto sugalvotą žodžio reikšmę, oficialiai kompanijos komunikacijai pasirinkta antroji pavadinimo reikšmė. 
 
Tiesa, kiek vėliau Jerry ir Davidas patobulino pavadinimą ir prie žodžio pridėjo šauktuką, mat ankstesnis pavadinimas buvo toks pat, kaip ir tas, kurį kitos dvi bendrovės pasirinko iškylų padažams, peiliams ir kitiems produktams pristatyti.
 
Kaip paaiškėjo vėliau, 1994-ieji buvo lemtingi metai „Yahoo!“. Jiems baigiantis tinklalapis jau buvo sulaukęs 1 mln. lankytojų. Turint galvoje, kad tuo metu internetas buvo dar gana naujas reiškinys, o jo naudotojų – palyginti nedaug, šis skaičius yra įspūdingas. J. Yangas ir D. Filo suprato, kad naršymas internete ir informacijos paieška jame yra aktualūs ne tik jiems, bet ir daugeliui žmonių. Nieko nelaukdami 1995 m. jie pradėjo mąstyti, kaip įsteigti savo kompaniją. Tai padaryti nebuvo paprasta. Jiems teko eiti į daugybę susitikimų su Silicio slėnyje įsikūrusiais investuotojais. Galiausiai jie susitiko su „Sequoia Capital“ atstovais. Iki tol ši kompanija jau buvo investavusi į „Apple Computer“, „Atari“, „Oracle“ ir „Cisco Systems“, todėl gerai žinojo, kad IT projektai turi didelę perspektyvą. 1995 m. balandį „Yahoo!“ gavo pirmą didelę finansinę injekciją – 2 mln. JAV dolerių. Prasidėjo stulbinamas ir nesulaikomas kompanijos augimas.
 
Žaibiškas kilimas
 
Naujoji įmonė po 2 metų darbo, 1996-aisiais, pirmą kartą viešai pasiūlė įsigyti savo akcijų, kurių kiekviena kainavo 13 JAV dolerių. Ir nesuklydo, nes iš viso buvo parduota 2,6 mln. akcijų, kurių bendra vertė – 33,8 mln. JAV dolerių. „Yahoo!“ įgijo pagreitį ir vieną po kitos rijo kelyje pasitaikančias bendroves bei portalus.
 
1997 m. „Yahoo!“ įsigijo internetinės komunikacijos bendrovę „Four11“. Jos teikta paslauga „Rocketmail“ virto „Yahoo! Mail“. Jerry ir Davido kūrinys taip pat absorbavo „ClassicGames.com“, „eGroups“ , kurie tapo „Yahoo! Games“ bei „Yahoo! Groups“. Nuo šio augančio milžino nepabėgo ir „Yoyodyne Entertainment“ bei „GeoCities“ – taip pat buvo nupirkti. Kiek vėliau toks pats likimas ištiko „Inktomi“, „Overture Services“, „Alta Vista“ bei kitus, kurie „Yahoo!“ atrodė naudingi tolesnei plėtrai.
 
Matyt, tokia agresyvi plėtra ir investicijos į naujas paslaugas bei gaminius šiai kompanijai padėjo išgyventi 2000–2001 m. siautėjusią „dot-com“ krizę, per kurią bankrutavo daugybė didelių interneto bendrovių.
 
Pasibaigus šiam sudėtingam periodui rinkoje liko tik keli ryškūs lyderiai, su kuriais „Yahoo!“ ir teko kovoti dėl vietos po saule.
 
Aukštai kilęs žemai pulsi?
 
Kol kas „Yahoo!“ yra internetinio pašto paslaugų lyderis, valdo vieną geriausių susirašinėjimo realiuoju laiku programų „Yahoo! Messenger“, kuri taip pat turi „VoIP“ galimybes, ir užima trečią vietą tarp paieškos sistemų, į priekį praleisdama tik „Google“ ir „Baidu“.
 
Nors kompanijos padėtis dabar gana nebloga, yra nemažai aspektų, kurie verčia nerimauti investuotojus. Pavyzdžiui, naujausi duomenys rodo, kad, palyginti su 2009 metais, „Yahoo! Mail“ klientų skaičius sumažėjo beveik 33 proc. O ir paieškos sistemos užimama trečia vieta ne itin įspūdinga, nes tai tėra 6 proc. visos rinkos. Be to, jau kurį lauką „Yahoo!“ nepasiūlo naujų ir įdomių produktų, o tokius produktus kaip „Flickr“ kiek apleido ir primiršo.
 
Kompanijos „Alexa Internet“ duomenimis, „Yahoo!“ dabar yra ketvirtas interneto puslapis pagal lankomumą pasaulyje. Ji aplenkė „Google“, „Facebook“ ir „YouTube“. Priminsime, kad dar 2006 metais „Yahoo!“ karaliavo šio reitingo viršūnėje.
 
Panašu, kad tiek kompanijos įkūrėjams, tiek jos valdytojams teks imtis neeilinių sprendimų, kad vėl grįžtų į augimo kelią. Dėl to iš dalies visi gali kaltinti dabar jau buvusią vadovę Carol Bartz, kurią, kaip nepateisinusią lūkesčių, kompanijos valdyba atleido tiesiog telefonu.
 
Nors 1994 m. tiek Jerry, tiek Davidas nebaigė doktorantūros studijų Stenforde – sutrukdė projektas „Yahoo!“, jie neturėtų dėl to labai liūdėti, nes dar ir dabar abu dirba savo kompanijoje. Davidas yra pagrindinis kompanijos akcininkas ir už darbą gauna simbolinį 1 JAV dolerio užmokestį. Jerry yra kompanijos valdybos narys ir stengiasi „Yahoo!“ grąžinti į sėkmės kelią.
 
Šaltinis: bznstart.lt

Komentarai

Kategorijos